top of page

57. ALAY VE CONK BAYIRI

Çanakkale Savaşında düşman kuvvetler Çanakkale Boğazının dışındaki Anzak Koyundan çıkarma yaparak Conk Bayırı Tepesini almaya gelmişlerdi. O tepeyi alabilseler boğazın iç tarafına girecekler dolayısıyla o tarafı da kontrol ederek ordumuzu çok zor durumda bırakacaklardı. 57. Alay, 25 Nisan 1915 de Conk Bayırına gönderilir Ağustos ayına kadar orada savaşır. Onlar, 2/3 si burada şehit olan ama düşman kuvvetleri oyaladığı için diğer kuvvetlerin gelmesine olanak sağlayarak cepheyi koruyan askeri birliğimizdir. Daha sonra gittiği başka cephelerde de şehit olanlar ve esir düşenlerden dolayı 57. Alay tükenmiştir. Onların anısına orduda artık 57. Alay bulunmamaktır.


1990’lı yılların başıydı. Çanakkale’de 57. Alayın kahramanlık gösterdiği Conk Bayırına bir anıt yapılması için proje yarışması açılmıştı. Bugün ikisi de emekli profesör olan karı koca akademisyen iki mimar yakınım ve Akademi mezunu ressam olan eşim bir ekip olarak bu yarışmaya katılmıştı. Ben de işlerimden zaman buldukça çalışmalarını izliyor angarya işlerinde onlara yardımcı olmaya çalışıyordum. Bana göre iyi bir proje ortaya çıkarmışlardı ve derece alacaklarını umuyordum. Ama tüm katılan yarışmacıların iyi projeler çıkaracağını da düşünüyordum doğrusu. Bu sebepten heyecanla her sonuca hazır olarak sonucu bekliyordum.


Sonuç açıklandığı gün eşimin resim sergis açılışı vardı. Akrabalarım o akşam serginin olduğu galeriye geldiklerinde sonucu söylemişlerdi. Kazanamamışlardı. Doğal olarak üzülmüştük.


Kazanan projeyi çok merak ediyordum. Gördüğümde hayal kırıklığına uğradığımı söylemek isterim.


Bugün yerinde gerçekleştirilmiş olan anıt daha çok kilise çan kulesine benziyordu. Yanlış anlaşılmasın, kiliseye de çan kulesine de saygım sonsuzdur. Ancak Peygamber Ocağı olarak anılan ordu birliğinin neredeyse tamamının şehit olduğu savaşın anısı için yapılan anıtın bu şekil olması bana göre biraz tuhaftır. 57. Alayın kahraman askerleri önce kendi cenaze namazlarını kılmışlar sonra Conk Bayırına savaşa gitmişlerdi.

ARİF ATILGAN www.arifatilgan.com MART 2021


bottom of page