top of page

ARNAVUT’UN KIR KAHVESİ

2010’lu yılların başında bana bir fotoğraf hediye edilmişti. Kurbağalı Dere kenarında Kır Kahvesi..

Fotoğraf Orijinal Haliyle


Kuşdili Çayırı ile ilgili kayıtları araştırdım. Adnan Giz’in Bir Zamanlar Kadıköy kitabında şu satırları buldum. ‘Gazhane semtinden ve Taşköprünün altından kıvrılarak gelen ve çayırın sol yanını sınırlandıran derenin kıyılarında, bugünkü kömür deposunun bulunduğu yere yakın bir Arnavud’un Kır Kahvesi, sonra uzun bir koridor halinde Hamdi’nin Gazinosu, onun bitişiğinde Fenerbahçe Kulübünün lokali, tenis kortu ve kayıkhanesi vardı.’ Adnan Giz gördüklerini yazmış. 1920'ler, 1930'lar..


Ben o yılları yaşamadım. Ama 1950’lere kadar anımsayabiliyorum. Kömür depolarını biliyorum. Tarif edilen mesafe içersinde, dere kenarının bu yükseklikte olduğu başka nokta olmadığını söyleyebilirim. Dolayısıyla bu fotoğrafın Adnan Giz’in bahsettiği Arnavud’un Kır Kahvesi olduğuna kanaat getirmiştim. Tarif edilen Hamdinin Gazinosu ve Fenerbahçe Lokali de yerleri itibariyle bunu kanıtlıyor. Konunun daha iyi anlaşılması için o yıllara ait yerleşimi bugünün uydu görüntüsüne yerleştirdim. Sadece Osmanlıcadan kalma Arnavud kelimesini bugünkü haliyle Arnavut yaptım.

Kuşdili Çayırının Eski Vaziyet Planının bugüne uyarlaması.. Taşköprünün alt tarafına Kömür Depoları işlenmemiş.


Bu fotoğrafı Arnavut’un Kır Kahvesi olarak sunumlarımda ve yazılarımda kullandım. Başkaları tarafından sanal ortamda paylaşıldı. Çeşitli araştırmalarda, akademik çalışmalarda bu isimle kullanıldı. Kullanılmakta..


Bir fotoğraf adının 9-10 yıllık öyküsü.. Yazmakta yarar var diye düşündüm.


ARİF ATILGAN arifatilganKENT ve İNSAN ŞUBAT 2020



bottom of page