top of page

MÜFİD EKDAL'IN EVİ

Öteden beri kitaplarını keyifle okuduğum, Kadıköy’ün geçmişiyle ilgili bilgilendiğim yazar Müfid Ekdal ile 2007 yılında tanışmıştım. İlk olarak Mimarlar Odasında düzenlediğim bir söyleşiye davet etmiştim. Daha sonra bu söyleşileri tekrarlamıştık ta. Ayrıca kendisiyle birlikte çeşitli panellerde konuşmacı da olmuştuk. Sevdiğim saydığım bir büyüğümdü.


Birkaç defa Feneryolu’ndaki evine de gitmişliğim vardır. Sokağının adı Gazi Muhtar Paşa Çıkmazıdır. Muhtar Paşa’nın tarihi bir kişiliği vardır. Müfid bey buraya kendisinin adının verileceğini öğrenir. Prensip olarak sokağının adının değişmesini istemez. Ancak sokağın adına başka bir isim konunca kendi adının verilmesine razı olur.. Zira sokaklara toplumla ilgili hikâyesi olan kişilerin isimlerinin verilmesini doğru bulmaktadır.


Ev, uzun bahçenin ucunda olup 1910 yılında babası Tahir Ekdal tarafından yapılmış. Kümeste tavuklar vardır. Bir keresinde eşime evi dışarıdan göstermek için programsız uğramıştım. O, bahçedeki uzun masada eşiyle oturuyordu. Bizi görünce davet etti. Hep birlikte kahvelerimizi içerek sohbet etmiştik.


Yalnız gittiğim bir ziyaretimi de anlatmak isterim. Yeni çıkan kitabımı vermek için uğramıştım. Evini gezdirmişti. Ahşap bakımlı bir evdi. Yatak odasını gösterdiğinde söylediklerini hiç unutmuyorum. ‘Bu odada doğdum, bu odada yaşadım ve bu odada öleceğim.’ Karyolası bile aynıydı yanlış anımsamıyorsam.


Alt katta bir odayı muayenehane yapmıştı. Orada oturup sohbete başladık. Bir anısı çok ilginçti...

Müfid Ekdal’ın Evindeki Muayenehanesi


Bir gün hasta olarak bir adam gelmiş. Hasta muayene yatağına uzanmış. Müfid Bey muayeneye başlamış… Hastada sıkıntılı bir durum yoktur. ‘Bir şeyiniz yok’ diyeceği sırada adam oturmuş ve ‘Doktor Bey bu evi inşaat için müteahhide vermeyi düşünür müsünüz?’ demiş. Adamın hasta numarasıyla arsaya inşaat yapma konuşması yapmaya gelen bir müteahhit olduğunu anlayan Müfid Bey kızmış. ‘Hayır’ diyerek kendisini yolcu etmiş. Bu tip şeylerin arada bir olduğunu ama artık insanları tanıdığını söylemişti bana. Müteahhitler ancak bu yolla teklifte bulunabiliyorlarmış.


Kadıköy’ün hafızası bakımından evin korunmasını arzu ederim. Ekonomik anlamda Belediye’ye görev düşüyor.


2014 yılında Onu kaybettik. 1918 doğumluydu…



EYLÜL 2022



bottom of page